چهارشنبه 87/11/2 :: ساعت 12:42 صبح |
پیوند دادن نوزادان با خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و عجین کردن وجود آنان با عوامل عشق اهل بیت علیهم السلام و هموار کردن زمینه این محبت، تاثیر زیادی در شکلگیری وجود آنان داشته و آنان را در زندگی آینده خویش با آل محمد صلی الله علیه و آله مرتبط ساخته و از دلدادگان آن خاندان خواهد ساخت. امام علی علیه السلام میفرماید: «اما ان اهل الکوفة لو حنکوا اولادهم بماء الفرات لکانوا شیعة لنا; (6) بدانید که اگر مردم کوفه، کام نوزادان خویش را با آب فرات برداشته بودند، آنها شیعه ما میشدند.»
بدیهی است که آب فرات خصوصیتی برای مردم کوفه ندارد و تمام اهل عالم را شامل میشود چنانکه امام صادق علیه السلام فرمود: «من گمان نمیکنم کام نوزادی را با آب فرات برداشته باشند ولی او عاشق ما اهل بیت نباشد.» (7)
البته راههای مختلفی برای زمینهسازی دوستی اهلبیت علیهم السلام در سیره و سخن معصومین علیهم السلام و به ویژه مولای متقیان وجود دارد که مجال مفصلتری میطلبد، همچون نامگذاری کودک با نامهای اهل بیت علیهم السلام، بردن به زیارت ومجالس آن بزرگواران، دقت در غذای کودکان، ذکر فضائل و آشنایی فرزندان با مقام اهل بیت علیهم السلام، ارتباط دادن خاطرات خوش زندگی با خاندان رسالت صلی الله علیه و آله و سایر مواردی که میتوانیم به وسیله آنها خود و فرزندانمان را در مسیر ارادتمندان آل پیامبر و شیفتگان حضرات معصومین علیهم السلام قرار دهیم.
علاقه به یک چیزی و محبت داشتن به آن، علائم و نشانههایی دارد و بدون آن انسان نمیتواند به حقیقت ادعای دوستی کسی پی ببرد و حتی گاهی ممکن است انسان در حقیقی بودن ادعای دوستی، دچار تردید و اشتباه شود.
برخی از این نشانهها با توجه به سخنان امام علی علیه السلام عبارتند از:
دوست داشتن اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تقوای الهی و دلی پاک میخواهد. شیدای اهل بیت علیهم السلام باید دوستی خویش را در عمل نشان دهد وگرنه علاقه ظاهری نمیتواند چندان تاثیری در زندگی انسان داشته باشد.
علی علیه السلام میفرماید: «من احبنا فلیعمل بعملنا و لیتجلبب الورع; (8) هر که ما را دوست دارد باید مثل ما عمل کند و لباس پرهیزگاری را جامه و پوشش خود قرار دهد.»
ورع و تقوی و دوری از گناه باید سرلوحه زندگی محبان اهلبیت علیهم السلام باشد تا بتوانند عشق پاکان را در دل خود جای دهند و گرنه دلی پر از شوق گناه را چطور میتوان جایگاه و ظرف محبت اولیاء الهی قرار داد. شیفتگان اهل بیت علیهم السلام باید همیشه چنین زمزمه کنند:
دل جایگاه عشق تو باشد نه غیرتو
این خانه خداستبه شیطان نمیدهم
کسی که آل پیامبر صلی الله علیه و آله را دوست داشته باشد لزوما دوستان آنان را هم باید دوستبدارد. و این یکی دیگر از نشانههای شیفتگان اهل بیت علیهم السلام است. امیرمؤمنان علیه السلام در این رابطه میفرماید:
«هر کس میخواهد بداند که آیا عاشق حقیقی اهل بیت علیهم السلام استیا نه، به قلب خویش رجوع نماید، اگر در دلش محبت دوستان ما هست پس او دشمن ما نیست; دوست ماست، ولی اگر یکی از دوستان ما را در دلش دشمن میدارد، او دوستدار حقیقی ما نیست.» (9)
همچنین روزی شخصی به حضور علی علیه السلام آمده و عرضه داشت:
یا امیرالمؤمنین! من تو را دوست میدارم و به فلانی هم علاقمندم. و در آن حال نام یکی از دشمنان آن حضرت را برد. حضرت به او فرمود: «یا کور باش یا بینا.» (10)
ولایت و محبت ائمه معصومین علیهم السلام را نمیشود با دوستیهای دیگر مخلوط نمود; یعنی هم دل در گرو عشق آنان نهاد و هم دلبسته مخالفان آنها شد، و به عبارتی دیگر با یک دل نمیتوان دو دلبر داشت.
خلوت دل نیست جای صحبت اغیار
دیو چو بیرون رود فرشته درآید
در زیارت جامعه کبیره میگوئیم: «فمعکم معکم لا مع عدوکم ...; [ای اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله!] من با شما هستم، با شما هستم، نه با دشمن شما ... .» (11)
و در حدیث دیگری امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «من احب الله احب النبی و من احب النبی احبنا و من احبنا احب شیعتنا; (12) هر کس خداوند را دوست دارد پیامبرش را دوستخواهد داشت، و هر کس پیامبر صلی الله علیه و آله را دوستبدارد ما را وستخواهد داشت و هر کس ما را دوستبدارد شیعیان ما را دوست میدارد».
بعضی افراد نه تنها قابلیت و استعداد محبت اهل بیت علیهم السلام را ندارند بلکه طاقت تحمل شنیدن مدح و ثنای آل پیامبر صلی الله علیه و آله را نیز ندارند. این خفاش صفتان که از دیدن نور حقیقت کورند از آن جا که از شنیدن فضایل و مناقب اهل بیت علیهم السلام گریزانند، از روی کینه و حسد موجب آزار و اذیت دوستان اهل بیت علیهم السلام میشوند و زمینه تحقیر آنان را فراهم میسازند.
گرچه باید گفت:
شبپره گر وصل آفتاب نخواهد
رونق بازار آفتاب نکاهد
امیرمؤمنان علیه السلام از ابراز محبت در نزد چنین افرادی منع کرده و فرمودند: «ما را در پیش دشمنانمان مدح نکنید و در نزد نااهلان به ما اظهار علاقه ننمایید، زیرا آنان این عشق مقدس شما را برنمیتابند و موجب تحقیر و اذیتشما میشوند.» (13)
ولایت اهل بیت و دلباختگی به این خاندان بدون آمادگی برای رنج و محنتها و با گریختن از انواع محرومیتها امکانپذیر نخواهد بود، زیرا:
نازپرورده تنعم نبرد راه بدوست
عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد
حقیقی بودن علاقه درونی شخص، هنگامی نمایان میشود که فرد مورد امتحان قرار گیرد و حوادثی تلخ و ناراحتکننده در زندگی انسان رخ نماید، آن گاه است که دوستان حقیقی از دوستان مجازی جدا میگردند و گرنه در هنگام راحتی و آسایش هر کسی میتواند ادعای دوستی اهل بیت علیهم السلام را داشته باشد. آری راه عشق، راهی بس دشوار و رنجآور و بلاخیز است. عاشق صادق هرگز از رنج و بلای در راه دوست نمیترسد بلکه با شوق و رغبتبه استقبال آن میشتابد. امام علی علیه السلام میفرماید: «من تولانا فلیلبس للمحن اهابا; (14) هر کس ما اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله را دوستبدارد باید برای محنتها پوستی دیگر بپوشد.» کنایه از اینکه آماده انواع بلاها و مشکلات باشد.
هر که در این بزم مقربتر است
جام بلا بیشترش میدهند
جاننثاری و فداکاری با تمام وجود از علامتهای عشاق حقیقی اهل بیت علیهم السلام است و آنان رنجها و بلاهایی در طریق عشق به اهل بیت علیهم السلام با کمال میل، همچون لذتبخشترین جرعهها سر میکشند.
عاشق صادق برای اینکه با معشوق خود همنشین شود باید هستی خویش را در اختیار محبوب بگذارد و خود را از تمام محبتها و تعلقات دیگر رها سازد. به گفته حافظ:
بحری استبحر عشق که هیچش کناره نیست
آنجا جز آنکه جان بسپارند، چارهنیست
باید در راه ولایت و محبت اهل بیتسختیها و رنجها را تحمل کرد و دم بر نیاورد و باید خون دل خورد و هیچ نگفت و این یکی از بارزترین نشانههای مهم شیفتگان اهل بیت علیهم السلام میباشد. امیرمؤمنان علیه السلام در سخنی دیگر فرمود: «من احبنا اهل البیت فلیستعد للفقر جلبابا; (15) هر کس ما اهل بیت را دوستبدارد پس باید فقر و محرومیتها را چونان لباس رویین بپذیرد.»
حتی در کلمات مولای متقیان نکاتی دیده میشود که آن حضرت عشق به اهل بیت علیهم السلام به ویژه دوستی خودش را برای اکثر مردم غیر قابل تحمل میداند و میفرماید: «لو احبنی جبل لتهافت; اگر کوهی مرا دوستبدارد درهم فرو میریزد.» یعنی محرومیتها و مشکلات و بلاها به سرعتبه سراغ او میآید و این سرنوشت در انتظار تمام پرهیزکاران و برگزیدگان و یاران حقیقی اهل بیت علیه السلام است. (16)
یکی دیگر از نشانههای عشق حقیقی، دوری جستن از مخالفین و دشمنان عترت پیامبر صلی الله علیه و آله است. دوستدار حقیقی اهل بیت علیهم السلام باید از دشمنان آنان تبری جوید و محبتخویش را برای خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله خالص و بیآلایش سازد و در سخنان معصومین علیهم السلام فراوان دیده میشود که فرمودهاند:
«دروغ میگوید کسی که ادعای محبت ما خاندان را میکند ولی از دشمنان ما برائت نمیجوید.» (17)
عاشق اهل بیت علیهم السلام هیچ گاه در کنار تولی، تبری را فراموش نمیکند و اساسا بدون تبری از دشمنان، مودت و محبت معنی ندارد.
کفر و ایمان قرین یکدگرند
هر که را کفر نیست، ایمان نیست
امیرمؤمنان علی علیه السلام در سخنی زیبا به این نشانه دوستداران اهل بیت علیهم السلام اشاره کرده و میفرماید:
دوستی ما و دوستی دشمنان ما در وجود یک انسان جمع نمیشود، چون خداوند برای انسان دو قلب قرار نداده که با یکی این را دوستبدارد و با دیگری آن را دشمن بدارد. دوستدار ما باید عشق و علاقه خود را برای ما خالص بگرداند همانطوری کهطلا در داخل آتش خالص و تمام عیار میگردد. بنابراین هر کسی میخواهد بداند که دوست واقعی ما هستیا نه، قلب خود را مورد آزمایش قرار دهد. اگر در دل او همراه محبت ما، محبت دشمن ما هم باشد او از ما نیست و ما هم از او نیستیم.» (18)
¤ نویسنده: هیئت محبان اهل بیت(ع) زنجان |
|
لیست کل یادداشت های این وبلاگ |
|