سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت، شرف بزرگوار را می افزاید وبنده مملوک را تا مجلس ملوک بالا می کشد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
امروز : جمعه 103 فروردین 10
:: بازدیدهای امروز :7
:: بازدیدهای دیروز :5
:: کل بازدیدها: 17998
::  RSS 
::  Atom 
السلام علی محمدا وآل محمد

حضرت معصومه سلام الله علیها

چهارشنبه 87/11/2 :: ساعت 12:34 صبح

اول ذی قعده ، سالگشت میلاد مسعود  حضرت فاطمه معصومه (س) دختر امام موسی کاظم (ع) امام هفتم شیعیان است .

وی در سال 173 هجری قمری از مادری پاک نهاد به نام نجمه خاتون در شهر مقدس مدینه دیده به جهان گشود . مادر امام رضا (ع) نیز نجمه خاتون بود .


این روز بزرگ و به یادماندنی را بر خلف الصالح الاسلاف الصالحین حضرت حجت بن الحسن القائم (ع) و به رهبرمعظم انقلاب و علما و فقهای شیعه و سادات بنی هاشم و عموم شیعیان تبریک عرض می کنم .


فرزندان امام موسی کاظم (ع) با هجرت به ایران ، مایه برکت و بصیرت مسلمانان این منطقه شده و به برکت حضور آنان در این کشور شاهد هدایت جمعی و گرایش همگی آنان به مکتب اهل بیت (ع) می باشیم و از برکات آن ، این است که امروز ایران تنها کشوری است که دارای مذهب رسمی  شیعه اثنی عشری است و حکومتش بر طبق آن عمل می کند .


حضرت فاطمه معصومه (س) پس از هجرت اجباری برادرش امام رضا (ع) در سال 200 هجری قمری به خراسان و سکونت چند ساله در شهر مرو ( واقع در کشور فعلی ترکمنستان ) ، به همراه تعدادی از بنی هاشم و خدمت کاران در سال 201 هجری قمری عازم ایران شد تا با گذر از شهرهای مختلف آن به محضر برادر ارجمندش امام رضا (ع) در مرو نایل آید . وی راه طولانی را طی تا این که به شهر ساوه در مناطق مرکزی ایران رسید و در این شهر مورد تهاجم ناجوانمردانه مخالفان متعصب اهل بیت (ع) که بی تردید از وابستگان و مزدوران دستگاه خلافت عباسی بودند ، قرار گرفت و تعداد زیادی از همراهانش به شهادت رسیدند . آنان ، این بانوی گرامی را از ترس مقام برادرش امام رضا (ع) که در ظاهر ولی عهد مامون عباسی بود ، رهایش کردند .


حضرت فاطمه معصومه (س) با این که بسیار رنجور و بیمار بود و نیاز به استراحت و بستری شدن کامل داشت ، با این حال ماندن در ساوه را قبول نکرد وبه بقیه همراهانش فرمود که وی را به شهر شیعه نشین قم منتقل کنند .


 حضرت فاطمه معصومه (س) با سختی و بیماری تمام خود را به شهر قم رسانیده و مورد احترام شایان علما و عموم اهالی این شهر ولایتمدار قرار گرفت .


وی در محله ای به نام میدان میر ، در خانه موسی بن خزرج اشعری که از ریش سفیدان شیعه و از محبان اهل بیت (ع) بود اقامت گزید. ولی اقامتش چندان به درازا نکشید و پس از گذشت تنها 17 روز روح مقدسش به اعلی علیین پرواز و شهر قم را غرق در ماتم و عزا نمود .


بدن مقدسش پس از تشییع با شکوه ، در باغ بابلان ( متعلق به موسی بن خزرج ) دفن و از همان زمان مورد توجه شیعیان و محبان اهل بیت (ع) قرار گرفت و به تدریج به زیارت گاه بزرگی برای عاشقان ولایت تبدیل گردید .


 


1gxzaivj3yfswhvgkxa.jpg


به برکت آن مضجع نورانی ، حوزه علمیه قم تاسیس شد و امروز به عنوان بزرگترین و مهم ترین حوزه علمیه تشیع در جهان شناخته می شود و علما و فقهای بی شماری در آن به تبلیغ و ارشاد مسلمانان عالم همت گماشته اند . انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) از این شهر آغاز و به دیگر مناطق ایران گسترش پیدا نمود و پس از پیروزی انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی ، این شهر به ام القرای تشیع در جهان اسلام در آمد .


هم چنین به برکت تولد آن بانوی با فضیلت در اول ذی قعده ، این روز در جمهوری اسلامی ایران به روز دختران نامیده شد تا تمامی گل دختران و دوشیزگان خوب و ولایتمدار کشور عزیزمان ایران مورد تقدیر و تجلیل قرار گیرند.


حضرت فاطمه معصومه (س) از شخصیت های علمی و معنوی زمان خویش بود و بعد از پدرش امام کاظم (ع) و برادرش امام رضا (ع)، مرجع و ملجاء مذهبی عموم مسلمانان به ویژه شیعیان بود و حتی پدر ارجمندش گاهی پرسش های مومنان را به وی می سپرد تا علم و فضلش بر همگان آشکار گردد .


این بانوی بزرگ که به کریمه اهل بیت (ع) مشهور و معروف شده است ، توفیق درک سه امام معصوم (ع) را به دست آورد: امام موسی کاظم (ع) ، امام رضا (ع) و امام محمد تقی (ع) . وی از احترام فوق العاده هرسه امام معصوم (ع) برخوردار بود .


امام محمد تقی (ع) عمه اش فاطمه معصومه (س) را بسیار دوست می داشت و وی را عزیز و گرامی می شمرد و علاقه طرفینی عجیبی بین آن دو حاکم بود . امام جواد (ع) در وفات شهادت گونه عمه اش فاطمه معصومه (س) بسیار محزون و متاثر شد و در روایتی فرمود : هرکسی عمه ام فاطمه(س)  را در قم زیارت کند ، بهشت بر او واجب می شود .


cjdzqgop44vjgj41ccid.jpg


ما ساکنان شهر مقدس قم افتخار میزبانی این بانوی بزرگ را داشته و در واقع ، ریزه خواران سفره با برکت وی می باشیم  . اگر قدر و منزلت خویش را بدانیم ، خواهیم یافت که مشمول بزرگترین سعادت و موهبت الهی هستیم .


لازم به یادآوری است که هیچ امامزاده ای در ایران نیست که سندیتش به اندازه سندیت حضرت فاطمه معصومه (س) برسد .


 والسلام والصلاة علیها و علی ابیها و جدها و اجدادها و جداتها و اخیها و ابناء اخیها و رحمة الله و برکاته علیهم اجمعین.  



کلمات کلیدی: حضرت معصومه، قم

¤ نویسنده: هیئت محبان اهل بیت(ع) زنجان

نوشته های دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

طراح قالب: ParsiBlog.com