چهارشنبه 87/11/2 :: ساعت 12:47 صبح |
عشق به اهلبیت علیهم السلام زمینهساز عشق به خداوند است و دوست داشتن اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله مهر ورزیدن به ارزشهای والای الهی میباشد.
رسیدن به قله رفیع کمالات معنوی و انسانی بدون دوستی اولیاء الهی ممکن نیست و پذیرش اعمال و زحمات یک مسلمان در گرو محبت و ولایت اهلبیت علیهم السلام میباشد. امام علی علیه السلام از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل میکنند:
«لا تزول قدما عبد یوم القیامة حتی یسال عن اربع ... و عن حبنا اهل البیت; (1)
در روز قیامت هیچ بندهای قدم برنمیدارد مگر اینکه از چهار چیز سؤال میشود ... [که چهارمین سؤال ]از دوستی ما اهل یتخواهد بود.»
براین اساس تقرب به خداوند و رسیدن به سعادت دنیا و آخرت با عشق و دوستی آلپیامبر صلی الله علیه و آله عجین شده است.
مولوی میگوید:
هر که خواهد همنشینی با خدا
او نشیند در کنار اولیاء
مهرورزی به دیگران یک نیاز محبت اهلبیت علیهم السلام از دیدگاه علی علیه السلام
فطری است، اما چه زیباست که انسان در بذل محبت، خوبان و برترینها را برگزیند و اهلبیت علیهم السلام مظهر خوبیها و کمالاتند، چنانکه علی علیه السلام فرمود:
«هیچ کس را در کمالات و صفات زیبای انسانی با آلمحمد صلی الله علیه و آله نمیشود مقایسه کرد، دیگران که پرورده نعمت هدایت اهلبیت پیامبرند، هیچگاه با آنان برابر نخواهند بود.»
عواطف پاک و اظهار عشق و علاقه نسبتبه معصومین علیهم السلام و خاندان پاک پیامبر صلی الله علیه و آله عامل ثبات قدم در راه دین و دینداری است و عشق و محبتخالصانه به اهل بیت علیهم السلام انسان را در برابر گناه و فساد بیمه میکند.
سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی
عشق محمد بس است و آلمحمد
بهترین نوع ارتباط با پیشوایان معصوم علیهم السلام همان محبت و مودت میباشد که یک رابطه قلبی و درونی است و خداوند متعال هم در قرآن کریم به چنین ارتباطی دعوت کرده و میفرماید «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی»; (2) «بگو: من بر انجام امر رسالت، از شما مزدی نمیخواهم مگر دوستی و محبت درباره نزدیکانم.»
در زیارت امین الله نیز میخوانیم: «خداوندا! دل و جان مرا شیفته اولیای برگزیدهات قرار ده و مرا در زمین و آسمانت محبوب گردان.» (3)
هر قدر محبت و دلباختگی و ارتباط قلبی با ائمه اطهار علیهم السلام بیشتر باشد، تبعیت و همرنگی و همراهی و همدلی با آنها نیز بیشتر خواهد شد. نقش عشق و محبت در ایجاد همسانی، همفکری و همراهی و همسویی بسیار مهم است و مردم پیوسته از چهرههای محبوبشان الگو و سرمشق میگیرند. ایمان عاطفی به رهبری حتی در اطاعتسیاسی و اجتماعی هم تاثیر میگذارد و زمینهساز تبعیتی عاشقانه میشود نه یک اطاعت رسمی و تشریفاتی. در این صورت میان «شناخت»، «عشق» و «پیروی» رابطهای مستحکم به وجود میآید، زیرا معرفت محبت میآورد و محبت «ولایت و تبعیت.» (4)
عشق به اهل بیت علیهم السلام در دیدگاه علی علیه السلام از اهمیت ویژهای برخوردار است و آن حضرت در فرصتهای مختلف، درجات، زمینهها، نشانهها، آثار و برکات، آفات و موانع و بالاخره شیوههای ایجاد محبت اهل بیت علیهم السلام را بیان فرموده است. در این جا به طور فشرده به گزیدهای از آن گفتارها میپردازیم.
عشق ورزیدن به معشوق، بستگی به میزان شناخت عاشق ازکمالات و زیباییهای او دارد و هر کس براساس معرفتخویش به محبوب ارادت میورزد. اگر آشنایی ضعیفی داشته باشد بیتردید رابطه قلبی او هم در درجات پایین خواهد بود و هر قدر معرفت او به کمالات و فضائل محبوب خود بیشتر باشد ارادت قلبی، عشق و علاقه و در نتیجه خضوع و خشوع و تسلیم در برابر محبوب بیشتر و ریشهدارتر خواهد بود و ثمره متقابل این محبت نیز به نسبت عشق و علاقه و خضوع و تسلیم است.
امام علی علیه السلام در رابطه با درجات گوناگون دلباختگان اهل بیت علیهم السلام و نتیجه آن میفرماید: «من احبنا بقلبه و اعاننا بلسانه و قاتل معنا بیده فهو معنا فی الجنة فی درجتنا، و من احبنا بقلبه و اعاننا بلسانه و لم یقاتل معنا اعداءنا فهو اسفل من ذلک بدرجة و من احبنا بقلبه و لم یعنا بلسانه و لا بیده فهو فی الجنة; (5) هر کس ما را در دل دوست داشته باشد و با زبانش یاری کند و با دستش به دفاع از ما برخیزد (یعنی با تمام وجود دلباخته ما باشد)، در بهشت هم درجه و همنشین ما خواهد بود و هر که ما را با دل دوستبدارد و با زبان یاری کند و همراه ما با دشمنانمان نجنگد، یک درجه پایینتر خواهد بود و هر که با قلبش ما را دوست دارد ولی با زبان و دستبه یاری ما نشتابد، در بهشتخواهد بود.»
پیوند دادن نوزادان با خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و عجین کردن وجود آنان با عوامل عشق اهل بیت علیهم السلام و هموار کردن زمینه این محبت، تاثیر زیادی در شکلگیری وجود آنان داشته و آنان را در زندگی آینده خویش با آل محمد صلی الله علیه و آله مرتبط ساخته و از دلدادگان آن خاندان خواهد ساخت. امام علی علیه السلام میفرماید: «اما ان اهل الکوفة لو حنکوا اولادهم بماء الفرات لکانوا شیعة لنا; (6) بدانید که اگر مردم کوفه، کام نوزادان خویش را با آب فرات برداشته بودند، آنها شیعه ما میشدند.»
بدیهی است که آب فرات خصوصیتی برای مردم کوفه ندارد و تمام اهل عالم را شامل میشود چنانکه امام صادق علیه السلام فرمود: «من گمان نمیکنم کام نوزادی را با آب فرات برداشته باشند ولی او عاشق ما اهل بیت نباشد.» (7)
البته راههای مختلفی برای زمینهسازی دوستی اهلبیت علیهم السلام در سیره و سخن معصومین علیهم السلام و به ویژه مولای متقیان وجود دارد که مجال مفصلتری میطلبد، همچون نامگذاری کودک با نامهای اهل بیت علیهم السلام، بردن به زیارت ومجالس آن بزرگواران، دقت در غذای کودکان، ذکر فضائل و آشنایی فرزندان با مقام اهل بیت علیهم السلام، ارتباط دادن خاطرات خوش زندگی با خاندان رسالت صلی الله علیه و آله و سایر مواردی که میتوانیم به وسیله آنها خود و فرزندانمان را در مسیر ارادتمندان آل پیامبر و شیفتگان حضرات معصومین علیهم السلام قرار دهیم.
¤ نویسنده: هیئت محبان اهل بیت(ع) زنجان |
|
لیست کل یادداشت های این وبلاگ |
|